"G’ishsh"(aldamchilik, yolg'on, firibgarlik, qalloblik,
laqillatish, o'zganing haqqini yeyish va hokozolar), uning ta'rifi,
ko'rinishlari va zararlari.
Alloh taologa hamdu sano, Rasuliga va u zotning oila ahli va
sahobalariga durudu salovatlar bo'lsin!
Alloh taolo Qur'on Karimning bir qancha o'rinlarida firibgarlik,
qalloblik, aldamchilikni qattiq qoralagan va ushbu sifatga ega
kishilarga "Vayl" (jahannamdagi vodiy nomi) ni va'da qilgan. "O'zlariga
tortib olganda to'la-to'kis tortib olib, uni o'zgalarga tortib
berganda esa tarozidan urib qoladigan kishilarga vayl bo'lsin!”.(Al-
Mutoffifin:1-3).
Bu tarozidan urib qoluvchilar holi. Odamlar haqqini yeydigan, ularni
laqillatib molini umaradiganlar ahvoli ne kechar ekan?!
Shuayb a.s. ham o'z qavmini bu kabi illatdan qaytargani Qur'onda
aytib o'tilgan. Rasululloh s.a.v. ham bu kabi ishni qattiq qoralaganlar.
U zot bir kuni uyib qo'yilgan oziq- ovqat oldidan o'tib qolib,
qo'llarini uning orasiga tiqib ko'rsalar, ichi nam ekan. Shunda
sotuvchidan , bu nimasi?, deb so'radilar. U Ey Allohning rasuli, yomg'ir
suvi tushib namiqib qolibdi, dedi. U zot namiqqanini odamlarga
ko'rinarli qilib qo'ymadingmi?! Kim bizni laqillatmoqchi bo'lsa, u
bizdan emas, dedilar. (Imom Muslim rivoyati) Rasululloh s.a.v. ning
"bizdan emas", deya baho berganlari bu kabi illat naqadar xatarli,
jirkanch ekanini bildiradi. Bundan ko'ra og'irroq jazo yo’q. "g’ishsh"
so’zi ta'rifi: Al- Munaviy fikricha, "g’ishsh"- bu oppoq narsa ustiga
tushgan qop-qora dogdir. Al- Kufiy ta'rificha, "g’ishsh" bu qalbdagi
dog, yuzdagi tundlik bo'lib, bu hasad va kin mevasidir. Ko'rinishlari:
1) Oldi-sottidagi firibgarlik, qallobliklar. Bu
hozirgi davrimizning dolzarb masalasi bo'lib, sotuvchining tovar aybini
bekitishga urinishi, mol vazn va sifatidagi kamchiliklarni oshkor
qilmasligi kabilardir. Bunda batafsil tuxtamoqchimiz:
a) Ba'zi bir mevafurishlarning idish ustiga eng sara
mevalarni terib qo’yib, idish tagiga sifati past mevalarni solib
qo’yishi, bu bilan esa oluvchining idish sara mevalar bilan to’la ekan
deb xulosa chiqarib, aldanib qolishiga sabab bo’lishi yoki sotuvchining
mevalarni bargi bilan q’oshib sotishi;
b ) Ba’zi sotuvchilarning shisha
idish tagiga sifati past yog’ solib, ustini yuqori sifatli moy bilan
to’ldirib qo’yishi;
c) Ba’zi sotuvchilarning molni yengil idishda sotib
olib, og’ir idishda sotishi;
d) Ba’zi kiyimfurushlarning deffektli molni amallab
epaqiga keltirib, keyin uni deffekti bor mol ekanini aytmay turib sotib
yuborishi;
e) Ba’zilarni kiyimni bir–ikki kun kiyib, keyin esa
uni kiyilmagan kiyim, yap-yangi deb sotib yuborishi;
f) Ba’zilarning esa molni nam joyga tashlab qo’yib, u
namiqib vazn olgach sotib yuborish;
g) Ba’zilarning do’konini qoramtir nur beruvchi
chiroqlar bilan bezab, bu bilan molidagi kamchilikni bekitishga
urinishi;
h) Ba’zilarning oltinga kumushni aralashtirib, sof
oltin narxida sotib yuborish;
i ) Ba’zilarning ishlatilgan oltin buyumni yangi
oltin buyumi narxida sotib yuborish;
j) Ba’zi mashinafurushlarning o’ta yomon holatdagi
mashinani u yoq-bu yog’ini ta’mirlab, uncha eski bo’lmagan mashinadek
ko’rsatib, aldab sotib yuborish;
k) Ba’zilarning anchagina yurib qo’ygan mashinaning
kilometr hisoblagich raqamini orqaga qaytarib sotib yuborish;
l ) Ba’zilarning mashinasining nozik ayblarini bila
turib, uni aytmay oluvchida ishonch uyg’otish maqsadida xohlasangiz,
mashinani sinab ko’rishingiz mumkin, deb qasam ichib aldashga urinish;
m) Ba’zilarning mashinasidagi haqiqiy aybini
bekitish maqsadida undagi arzimas, kichik ayblarni aytib, o’zini
diyonatli, insofli ko’rsatmoqchi bo’lib mashinasini sotishga harakat
qilishi ;
n) Ba’zilarning mashinasining narxini ko’tarish,
qimmatroq narxda sotish maqsadida, bitta- yarimta tanishi bilan
mashinani so’rab kelganlar oldida mashinani so’rab kelgan kishi bo’lib
mashina narxini ko’tarishi xususida til biriktirib olishi;
o) Ba’zi qassoblarning mol yoki qo’yni semiz, to’la
ko’rsatish maqsadida turli yo’llar bilan: qornini damlatib, shishirib
yoki terisiga havo to’ldirib bozorga olib chiqishi;
p) Ba’zilarning esa sigiruning yelinli, ko’p sut
beradigan qilib ko’rsatish maqsadida uni uch- to’rt kun sog’masdan
yelinini shu yo’l bilan shishirib bozorga olib chiqishi;
2) Uylanish yoki turmushga chiqish (qizni turmushga
uzatish) dagi qallobliklar:
a) Ba'zilarning qizidagi ba'zi bir kasallik,
xastalikni, ayb-nuqsonini bekitib turmushga uzatishi;
Ba'zilarning
qizining uchrashuvga turli xil bo’yuq chaplab, sun’iy husn berib olib
chiqishi;
c) Ba'zilarning o’zini boy qilib ko’rsatish
maqsadida ijaraga qimmatbaho kiyim va mashina olib uchrashuvga chiqishi
va shu yul bilan qizga uylanishi;
d) Ba'zilarning uchrashuvga chiqqan qiz yoki
o’g’ilni ularda yo’q sifatlar bilan maqtab, ko’klarga ko'tarib quda
tomonga qiziqish uyg’otishi;
e) Ba'zilarning yoshi o’tib qolgan qizini turli
sun’iy yo’llar orqali yoshartirib turmushga uzatishi;
3) Musulmonning birodari bilan munosabatidagi
qallobliklar: Bu asosan musulmon kishida samimiyatning yo’qligi,
dunyoviy maqsadlarini birodarlik rishtalaridan ustun qo’yishi bilan
hosil bo’ladi. Birodarining gunoh ish qilayotganini, boshiga
g’am-tashvish tushganda, azob chekayotganini ko’rib quvonadi. Zero,
musulmon- birodarining bamisoli ko’zgusi: inson ko’zguga nazar tashlab,
o’zidagi kamchiliklarni to’g’rilab oladi. Buning uchun ko’zgu sof,
shaffof bo’lmog’i lozim. Samimiyat-bu birodariga ozor yetkazmaslik,
sirini saqlash, unga yetadigan zararning oldini olish, o’ziga ravo
ko’rganini unga ham ravo ko’rish, o’zidan yoshi katta bo’lganlarining
hurmatini joyiga qo’yish, kichiklarini izzat qilish, birodari hojatini
chiqarishda qo’lidan kelgancha yordam berish va hokozolar bilan amalga
oshiriladi. Abu al- Qosim at-Tabaroniy sahoba Jarir ibn Abdulloh al-
Bajliy r.a. dan rivoyat qiladilar, bir kuni Jarir ibn Abdulloh
g’ulomlaridan biriga bozordan ot sotib olib kelishni buyurdi. Xizmatkor
otni uch yuz dirhamga savdolashib, pulini berish uchun ot va ot egasini
Jarir hovlisiga boshlab keldi. Jarir otni ko’rib oting uch yuz dirhamdan
qimmatrog’iga arziydi, unga to’rt yuz dirham bersam maylimi?, dedi. Ot
egasi Abu Abdulloh, ixtiyoring!, dedi. Shunda Jarir yana oldingi gapini
qaytarib, har safar yuz dirhamdan qo’shib boraverdi va oxiri otni sakkiz
yuz dirhamga sotib oldi. Otning egasi undan bu ishining sababini
so’raganda, u men rasululloh s.a.v. ga har bitta musulmon birodarim
bilan samimiy munosabatda bo’laman, deya bay’at berganman!, deb javob
bergan. Ana samimiyat!…