Мусулмон биродарим! Бу кунда қилинадиган одоблар ва суннатлар бор:
Улардан: 1. Имом жумъа куни бомдод намозида сажда ва инсон сураларини ўқишлиги мустаҳабдир.Чунки Росулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи ва саллам бомдод намозида мана шу икки сурани ўқиганлар. Баъзи кишилар ўйлаганидек бу сураларни ўқишлик сажда қилишлик учун эмас, балки бу икки сура дунё ва охиратни, инсонларнинг қабрдан қайта тирилишлиги-ю қиёмат куни жам қилинишликни ўз ичига олгани учундир.
2. Намозга вақтли келишлик. Кўп кишилар бунга бепарводир. Ҳатто баъзилари уйқудан турмайди, баъзилари имомдан бир неча дақиқа олдин, баъзилари эса имом киргандан кейингина масжидга киришади. Ваҳоланки намозга вақтли келиш, унга қаттиқ аҳамият бериш тўғрисида кўплаб ҳадислар ворид бўлган. Улардан:
- Росулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи ва саллам: “Жумъа куни масжид эшикларининг ҳар бирида энг олдин келадиган кишиларни ёзадиган фаришталар бўлади. Агар имом хутбани бошласа саҳифаларни ёпишади ва зикрга қулоқ тутишади. Энг аввал келган кишининг мисли туя қурбонлик қилган кишидек, кейингиси сигир, ундан кейингиси қўчқор, ундан кейингиси товуқ ва охиргиси тухум ҳадя қилган кишидек”- дедилар. (Муслим ривоят қилган). Намозга вақтли келишлик- гўё Аллоҳга молий ибодат қилишдек бўлди. Демак намозга вақтли келган киши қурбонлик кунидагидек икки ибодатни, яъни ҳам баданий ҳам молий ибодатни жамлаган бўлади.
- Намозга вақтли келиш салафлар(Аллоҳ улардан рози бўлсин) одатидан эди. Уламоларнинг баъзилари айтишадики: “жумъа намозига бомдоддан кейин қуёш чиқишидан олдин келишлик мақсадга мувофиқдир. Аввалги асрларда бомдоддан кейин саҳар пайтида йўллар чироқ кўтарган одамлар билан тўлиб кетарди. Масжидларда ийд кунидек тиқилинч бўларди. Кейинчалик бу одат йўқ бўлиб кетди”. Ўша вақтларда масжидлар тоат-ибодат, тиловати қуръон, Аллоҳниинг зикри ва нафл намозлари билан гуллаб яшнаган.
- Ибну Умар жумъадан олдин 12 ракаат, Ибну Аббос 8 ракаат намоз ўқиганлиги ривоят қилинади. Муаллиф яқин ўтмишда тақводор кишилардан бирини (Аллоҳ у кишидан рози бўлсин) Риёздаги жомеъ масжидга ҳар жумъада бомдод намозини ўқиш учун кириб, жумъадан кейин чиққанлигини кўрганини айтади.
- Намозга вақтли бориш учун қуйдаги нарсаларга аҳамият бериш лозим: Жумъа кечасида ухлашлик, дунёвий ишлар билан машғул бўлмасдан эрта тонгдан жумъага тайёрланиш, Аллоҳ тарафидан бўладиган кўплаб фазилат ва эҳсонларга ҳарис бўлиб буюк ажр ва савобларни умид қилишлик керак.
3. Набий алайҳиссаломга жуда кўп саловат айтиш. Росулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи ва саллам:“ Кунларингизнинг энг афзали жумъа кунидир. У кунда Одам алайҳиссалом яратилди ва ўша кунда вафот этди. Бу кунда сурга нафха урилади ва одамлар ҳушидан кетади. Жумъа кунида менга кўп саловат айтинглар. Албатта саловатларинг менга рўпара қилинади. Чунки Аллоҳ таоло ерга пайғамбарларнинг жасадини ейишликни ҳаром қилган”-деганлар. (Имом Аҳмад ривоят қилган).
4. Жумъа куни ғусл қилиш. Росулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи ва саллам айтадики:“Бирортангиз жумъага бормоқчи бўлса ғусл қилиб олсин”. (Муттафақун алайҳ). Уламолар ғуслнинг вожиб ёки мустаҳаблигида ихтилоф қилишган. Жумҳур уламоларнинг наздида ғусл қилиш мустаҳабдир. Чунки ғусл қилиш фазилатга эришиш учундир.
5. Хушбўйланиш, мисвок тутиш ва чиройли кийимларни кийиш. Баъзилар бунга бепарво бўлишади. Аксинча улар агар бирор йиғилиш ёки тадбирга боришса, уларни хушбўйланган ва чиройли кийимларни кийиб олишади. Росулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи ва саллам: “Кимки жумъа куни ғусл қилиб мисвок тутса, агар уйида хушбўйликлар бўлса у билан хушбўйланса, чиройли кийимларни кийиб сўнгра масжидга келса, масжидда одамларнинг елкаларидан ҳатлаб ўтмай тоқатига яраша намоз ўқиса, имом минбарга кўтарилгач хутбага қулоқ солиб кейин намозини адо қилса у кишининг шу жумъа ва олдинги жумъа орасида қилган гуноҳлари кечирилади”–деганлар. (Аҳмад ривояти).Росулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи ва саллам яна айтганларки: “Жумъа куни ғусл қилиш, мисвок тутиш ва имкони борича хушбўйланиш ҳар бир балоғатга етган кишига вожибдир”. (Муслим ривояти).
6. Каҳф сурасини ўқиш. Росулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи ва саллам: “Жумъа куни каҳф сурасини ўқишлик инсонга кейинги жумъагача нур бўлади” – деганлар. (Ҳоким ривояти). Уни масжидда ўқиш шарт эмас балки тезроқ ўқиш керак. Агар уйида ўқиса афзалдир.
7. Хутбага қулоқ солиш, уни тушуниш ва ундан фойда олиш. Росулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи ва саллам: “Агар жумъа куни имом хутба ўқиётганда ёнингдаги кишига жим ўтир десанг, демак сен лағв қилибсан”–деганлар. (Муттафақун алайҳ).
8. Одамларнинг елкаларидан ўтиб, намозхонларга озор беришдан эҳтиёт бўлиш керак. Росулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи ва саллам жумъада хутба ўқиётганида одамларнинг елкаларидан ўтаётган кишига: “Ўтир, кеч келганинг етмагандай одамларга озор беряпсан” –деганлар.(Аҳмад ривоят қилган). Одатда кечикканлар кишиларга озор беришади.
9. Намоз адо қилиниб китобу-суннатдаги зикрларни ўқиб бўлсанг, масжидда 4 ракаат ёки уйингда 2 ракаат намоз ўқиш ёдингдан кўтарилмасин.