ahmadulloh11, Quote
Assalamu aleykum Wr Wb nafil ro'zalari haqida tushuncha bersangiz nafil ro'zasini qaysi oy kunlarida tutib bo'lmaydi?javob uchun oldindan rahmat.
JAVOB: Bismillahir rohmaniyr rohiym!
NAFL RO’ZA HAQIDA
Abu Sa’id r.a dan rivoyat qilinadi:
Nabiy sav: Kim Alloh uchun bir kun ro’za tutsa, Alloh uning yuzini do’zahdan yetmish kuz uzoq qiladi – dedilar.
Ikki Shayh rivoyat qilishgan. Alloh taoloni roziligini toppish maqsadida ihlos bilan nafl ro’za tutishning ulug’ ish ekanini tushuntirishga bu hadisi sharifdan ortiq biror og’iz so’z kerak bo’lmasa kerak.
To’g’ri o’zini bilganlar uchun kerak emas. Shu hadisni o’zi yetarli. O’zini bilgan odam do’zahdan bir lahza bo’lsa ham uzoqlashish payida bo’lib yuradi. Bir kunlik ro’za do’zahdan yetmish yil uzoqlashtirganidan keyin o’zini bilgan odam iloji boricha ko’proq nafl ro’za tutishga harakat qiladi.
Lekin insof bilan aytaylik biz o’zimizni bilamizmi? O’zimizni o’zini bilganlar orasiga qo’sha olamizmi? Farz namozlar bilan kifoyalanib qolmay nafl namoz ham o’qiganimizday, farz ro’za bilan kifoyalanib qolmay nafl ro’za ham tutib turishimiz lozim.
QAYSI KUNLARDA NAFL RO’ZA TUTISH AFZAL?!
Muharram oyining 9-10 kunlarida ro’za tutish…
Abu Hurayra r.a dan rivoyat qilinadi:
Nabiy sav: Ramazondan keyingi eng afzal ro’za, Allohning muharram oyi ro’zasidir. Farz namozdan keyingi eng afzal namoz tungi namozdir – dedilar.
Beshovlaridan faqat Buhoriy rivoyat qilmagan.
Hakam Ibn A’raj r.a dan rivoyat qilinadi:
Zamzam oldida ridosi ustida yonboshlab yotgan Ibn Abbosning oldiga borib:
Menga Ashuro ro’zasi haqida habar ber dedim.
Qachon muharramning hilolini ko’rsang sanab bor, to’qqizinchi kuni ro’za tutgan holda tong ottir – dedi, u.
Men: Rosululloh sav shundoq qilib, uning ro’zasini tutar edilarmi? – dedim.
Ha – dedi, u.
Beshovlaridan faqat Buhoriy rivoyat qilmagan.
Abu Qatoda r.a dan rivoyat qilinadi:
Nabiy sav: Allohdan umid qilamanki, Ashuro kunining ro’zasini o’zidan oldingi sana(gunohlari)ning kafforoti bo’lsa – dedilar.
Beshovlaridan faqat Buhoriy rivoyat qilmagan.
Shavvoldan olti kun ro’za tutish…
Abu Ayub al-Ansoriy r.a dan rivoyat qilinadi:
Nabiy sav: Kim Ramazon ro’zasini tutib, ketidan Shavvoldan olti kun ro’za tutsa, yil bo’yi ro’za tutgandek bo’ladi dedilar.
Beshovlaridan faqat Buhoriy rivoyat qilmagan.
Abu Hurayra r.a dan rivoyat qilinadi:
Nabiy sav: Alloh uchun Zulhijjaning o’n kunichalik Unga ibodat qilishday mahbubroq kun yo’q. Ularning bir kunlik ro’za bir yillik ro’zaga tengdir. Ularning bir kechasini bedor o’tkazishi esa. Qadr kechasining bedor o’tkazishiga tengdir dedilar.
Temiziy rivoyat qilgan.
Har oydan uch kun ro’za tutish…
Milhon al-Qaysiy r.a dan rivoyat qilinadi:
Nabiy sav bizlarga oqlarning o’n uch, o’n to’rt va o’n beshining ro’zasini tutishni amr qilar edilar va: “Ular huddi yil bo’yiga o’hshar” , dedilar.
Sunan egalari rivoyat qilishgan
Temiziyning lafzida:
Qachonki bir oydan uch kun ro’za tutadigan bo’lsang, o’n uch, o’n to’rt va o’n beshni tut, deyilgan.
Abdulloh Ibn Amr r.a dan rivoyat qilinadi:
Menga Payg’ambar sav: “Har oyda uch kun ro’za tut. Chunki bir yahshilik o’n mislichadir. Ana o’sha yil davomida ro’zasiga barobardir” – dedilar
Sharh: Bir yahshilikga o’n barobar savob Islomdagi umumiy qoidadir. Agar uni har oyda uch kun ro’za tutishga tatbiq qilinsa, uch kun o’ttiz kunga barobar bo’ladi. Demak har oyda uch kun ro’za tutgan odam yil davomida ro’za tutganni savobini oladi.
Dushanba va Payshanba kunlar ro’za tutish…
Abu Qatoda r.a dan rivoyat qilinadi:
Nabiy sav dan dushanba va payshanba kuni ro’zasi haqida so’raldi. U zot:
O’sha kunda tug’ildim va o’sha kunda menga Qur’on nozil qilindi dedilar.
Abu Dovud va Muslim rivoyat qilishgan.
Usoma Ibn Zayd r.a o’z molining talabida Vodiy al-Quro tomon jo’nadi. U dushanba va payshanba kunlari ro’za tutar edi. Hodimi unga:
-Nima uchun qari chol bo’la turib dushanba va payshanba kunlari ro’zasini tutasiz ? – dedi.
Allohning Payg’ambari bu ikki kunning ro’zasini tutar edilar. Bu haqda so’ralganida:
-“Albatta, bandalarning amallari dushanba va payshanba kuni arz qilinadi, mening amalim arz qilinganda ro’zador holda bo’lishni yahshi ko’raman, dedilar – dedi.
Sunan egalari rivoyat qilishgan.
RO’ZA TUTISH MAN QILINGAN KUNLAR.
Abu Hurayra r.a dan rivoyat qilinadi:
Nabiy sav ikki kunning: Azho va Fitr kuni ro’zasidan nahiy qildilar.
Beshovlari rivoyat qilishgan.
Demak Qurbon va Ramazon hayiti kunlari ro’za tutish mumkin emas.
Abu Hurayra r.a dan rivoyat qilinadi:
Nabiy sav: Ramazon oldidan bir ikki kun oldin ro’za tutmanglar. Magar bir kishi odatdagi ro’zasi bo’lsa tutsin, dedilar.
Beshovlari rivoyat qilishgan.
Sunan egalari rivoyatida:
Qachon Sha’bon yarmiga yetsa, ro’za tutmanglar, deyilgan
Sharh: Ahli kitob bo’lmish kofir qavmlar o’zlariga farz qilingan ro’zani qaysi kundan boshlanishini shubha qilib , bir-ikki kun oldin tutishar, oqibatida esa nafl ibodat bilan farz ibodatni aralashtirib yuborishar edi.
Islomda unga o’hshash ikkilanish, nafl va farzlarni aralashtirib yuborishga ruhsat yo’q. Musulmonlar har bir ibodatni jazm bilan, azmu qaror bilan, naflni nafl o’rnida, farzni farz o’rnida ado etishlari lozim. Shuning uchun Rosululloh sav Ramazon kirishidan oldin bir ikki kun qolganda ro’za tutishdan qaytarganlar.
Ammo biro dam ma’lum kunlarda, misol uchun, dushanba va payshanba kunlari nafl ro’za tutib yurishga odatlangan bo’lsa-yu o’sha kun Ramazondan oldingi kunlarga to’g’ri kelib qolsa tutsa bo’laveradi.
Yuqorida zikr etilgan sabablarga binoan, Rosululloh sav ning qachon Sha’bon yarmiga yetsa, ro’za tutmanglar degan hadislariga amal qilib, Sha’bon oyining 16 chi kunidan boshlab to Ramazon kirguncha nafl ro’za tutish makruh bo’ladi. Odamlar ichida ushbu tafsilotlarni bilmay turib Sha’bon oyida ro’za tutib bo’lmas ekan degan tushunchalar yuzaga kelgan. Aslida esa gap Sha’bon oyining ikkinchi yarmida ekanini bilib oldik.
Yolg’iz Juma yoki Shanba kuni ro’za tutmaslik…
Abu Hurayra r.a dan rivoyat qilinadi:
Nabiy sav: Birortangiz juma kuni ro’za tutmasin. Magar undan oldin yo keyin tutsangiz mayli dedilar.
Beshovlari rivoyat qilishgan.
Sharh: Ushbu hadisi sharifga binoan, yolg’iz juma kunini ajratib olib ro’za tutib bo’lmaydi. Juma kuni oldidan bir kunni qo’shib yoki ketidan bir kunni qo’shib tutsa bo’ladi.
Abdulloh Ibn Busr r.a dan, u kishi singillari roziyallohu anhodan rivoyat qiladi:
Nabiy sav: Shanba kuni sizga farz qilinga ro’zadan boshqa ro’za tutmanglar. Agar sizdan biringiz uzum donasi po’chog’ini yoki daraht shohini topsa ham shimib olsin, dedilar.
Sunan egalari rivoyat qilishgan.
Sharh: Demak ushbu rivoyatga binoan yolg’iz shanba kuni ro’za tutib bo’lmaydi. Yahudiylarning ishini qilingan bo’ladi. Bu ishga alohida e’tibor berishimiz kerak. Chunki Rosululloh sav ni uzum donasi po’chog’ini yoki daraht shohini topsa ham shimib olsin deganlari shuni ko’rsatadi.
Nafl ro’za tutayotgan inson uni zarurat yuzasidan ochib yuborishi mumkin. Ammo uni o’rniga boshqa bir kun tutib berishi kerak bo’ladi. Bunga dalil:
Oisha r.a dan rivoyat qilinadi:
Menga va Hafsaga taom hadya qilindi. Ikkovimiz ro’zador edik. Bas, og’zimizni ochib yubordik. So’ngra Rosululloh sav kirdilar va biz u zotga:
-Ey Allohning Rasuli, bizga hadya qilinuvdi. Ishtahamiz kelib, og’zimizni ochib yubordik, dedik.
Shunda Rosululloh sav:
-Ikkovingizga hechnarsa bo’lmaydi. Uning o’rniga boshqa kuni ro’za tutib qo’yinglar, dedilar.
Sunan egalari rivoyat qilishgan.
Alloh taolo barchalarimizni nafl ro’zalar tutishga rag’bat qiluvchilardan qilsin , buni ajrini ziyoda qilib mukofotlasin va bu borada biz ojiz bandalariga sabr-toqat bersin. Amiyn! Vallohu A’lam!